Mali ulagači
Za vas kao potrošača dobro je da se informirate o pravilima koja vas štite, a to jednako vrijedi i u slučaju investicijskih usluga. Investicijska društva, kreditne institucije i društva za upravljanje investicijskim fondovima dužna su pri pružanju investicijskih usluga:
- poslovati pošteno, pravedno i profesionalno, u skladu s vašim najboljim interesima, što vas štiti kada poslujete s društvom koje je, kao stručnjak, u boljoj poziciji od vas
- osigurati vam odgovarajuće, sveobuhvatne i točne informacije kako biste donijeli što bolju odluku o ulaganju
- pružiti vam usluge koje uzimaju u obzir vaše osobne okolnosti, profil i zahtjeve
- pratiti potencijalne sukobe interesa i upravljati njima u vašem najboljem interesu
- čuvati vašu imovinu na način da se rizici svode na najmanju moguću mjeru
- rješavati vaše eventualne prigovore.
Kako bi ispunila navedene zahtjeve, društva su dužna provoditi sljedeće korake:
- razvrstati vas u jednu od kategorija ulagatelja (mali i profesionalni ulagatelji)
- procjenjivati primjerenost/prikladnost usluge koja će vam se pružiti na temelju dostavljenih podataka
- utvrditi ciljano tržište/negativno ciljano tržište za investicijske proizvode koje distribuira klijentima i osigurati da proizvodi dospijevaju na utvrđeno ciljano tržište
- pružati vam sve potrebne informacije kako biste mogli donijeti utemeljenu odluku o investicijskoj usluzi
- izvršavati vaše naloge bez odgađanja i po najboljim mogućim uvjetima izvještavati vas o pruženim investicijskim uslugama tijekom i nakon pružanja usluga.
Što to točno znači? Pročitajte u tekstu koji slijedi:
RAZVRSTAVANJE KLIJENATA
Nitko ne voli kalupe, ali ponekad je vrlo važno znati kojoj grupi pripadate kako biste u svakom trenutku znali koja su vaša prava. Društva će vas prije pružanja usluge temeljem podataka koje prikupi od vas razvrstati u jednu od ove dvije kategorije kako bi vam pružila adekvatan stupanj zaštite:
- profesionalni ulagatelj – radi se uglavnom o financijskim institucijama poput banaka, društava za osiguranje, mirovinskih i investicijskih fondova i slično, za koje društvo može pretpostaviti da imaju dovoljno stručnog znanja i iskustva za donošenje odluka o ulaganjima i razumijevanje uključenih rizika.
- mali ulagatelj – najčešća kategorija, koja vam pruža najveći stupanj zaštite. To što vas se definira „manjima“, ne znači da ste i manje bitni. Mali su ulagatelji svi oni klijenti koji ne ispunjavaju uvjete za profesionalne ulagatelje. Ipak, mali ulagatelji mogu zatražiti da se svrstaju u kategoriju profesionalnog ulagatelja, a društvo će to učiniti samo ako procijeni da imaju dovoljno stručnog znanja i iskustva te da su sposobni donositi vlastite odluke o ulaganjima i razumjeti uključeni rizik. Pritom mali ulagatelj gubi svoj status, a time i pravo na određene zaštitne mehanizme na koje bi inače imao pravo.
PROCJENA PRIMJERENOSTI I PRIKLADNOSTI
Kada kupujete onu savršenu crnu haljinu ili odijelo, treba vam pomoć iskusnog prodavača koji će vam na temelju vaše tjelesne konstitucije preporučiti pravi komad odjeće. Slično tome, kada vam pruža usluge investicijskog savjetovanja ili upravljanja portfeljem, a na temelju vaših ulagačkih ciljeva, financijske situacije te znanja i iskustva na području ulaganja, društvo koje pruža investicijske usluge dužno vam je preporučiti adekvatan proizvod i uslugu. To se zove procjena primjerenosti.
Ne prikupi li društvo podatke potrebne za procjenu primjerenosti ili temeljem izvršene procjene primjerenosti ocijeni da određena usluga ili transakcija za vas nije primjerena, ne smije vam pružiti uslugu, o čemu će vas posebno upozoriti.
Prilikom pružanja ostalih investicijskih usluga društvo je dužno napraviti procjenu prikladnosti investicijske usluge u slučajevima kada se usluga odnosi na kompleksne financijske instrumente (npr. budućnosnice, konvertibilne obveznice, certifikate i slično). Procjena prikladnosti radi se i ako se usluga ne pruža na vašu inicijativu.
Ako društvo zaključi da ulaganje nije prikladno ili da mu niste dostavili sve valjane podatke, ipak vam na vašu odgovornost može pružiti investicijsku uslugu, no pritom vas mora upozoriti na to da proizvod ili usluga nisu za vas prikladni ili da to nije u mogućnosti utvrditi.
Važno je naglasiti da je pružanje točnih podataka društvu u svrhu procjene primjerenosti i prikladnosti u vašem interesu jer samo temeljem točnih podataka društvo može ispravno procijeniti koje su transakcije, proizvodi i usluge primjereni/prikladni za vas i tako vas zaštititi od neprimjerenih transakcija, proizvoda ili usluga. Podaci prikupljeni u svrhu procjene primjerenosti i prikladnosti smatraju se poslovnom tajnom i društvo ih ne smije zloupotrijebiti ni prenositi dalje.
ZAHTJEVI ZA UPRAVLJANJE PROIZVODIMA
Društva koja se pojavljuju u ulozi proizvođača i/ili distributera investicijskih proizvoda ulagateljima dužna su utvrditi ciljano tržište i negativno ciljano tržište za te proizvode uzimajući u obzir:
-
vrstu klijenata kojima je proizvod namijenjen
-
znanje i iskustvo klijenata
-
financijsko stanje klijenata s naglaskom na sposobnost podnošenja gubitaka
-
toleranciju na rizik i kompatibilnost profila rizičnosti/dobiti proizvoda s ciljanim tržištem
-
ciljeve i potrebe klijenata uključujući preferencije u pogledu održivosti ulaganja
Ciljano tržište predstavlja skupinu klijenata kojima je namijenjen određeni investicijski proizvod, a negativno ciljano tržište predstavlja skupinu klijenata kojima određeni investicijski proizvod nije namijenjen uzimajući u obzir gore navedene kriterije.
Nakon definiranja ciljanog tržišta i negativnog ciljanog tržišta društvo je dužno uspostaviti odgovarajuće mehanizme upravljanja proizvodom kako bi se osiguralo da proizvodi i usluge koje namjerava ponuditi ili preporučiti budu u skladu s potrebama, obilježjima i ciljevima utvrđenog ciljanog tržišta te da planirana distribucijska strategija bude usklađena s određenim ciljanim tržištem, a sve kako bi investicijski proizvodi koje društvo distribuira dospjeli u ruke klijenata s čijim znanjem, iskustvom, financijskim stanjem, tolerancijom na rizik te ciljevima i potrebama su isti kompatibilni (ciljano tržište), a ne u ruke klijenata s čijim značajkama proizvodi nisu kompatibilni (negativno ciljano tržište).
PRUŽANJE INFORMACIJA KLIJENTIMA
U narodu je oduvijek popularna izreka: „Čist račun, duga ljubav“. Kada bismo tu izreku postavili u kontekst poslovnog odnosa s investicijskim društvom, jasno je da informacije koje vam ono dostavlja u svakom trenutku moraju biti točne i nedvosmislene. To u prvom redu znači da vam društvo mora dostaviti:
- podatke o uvjetima ugovora
- podatke o društvu i uslugama koje ono pruža
- podatke o financijskim instrumentima i investicijskim strategijama koje društvo predlaže, a koji moraju uključivati primjerene upute i upozorenja o rizicima ulaganja u te instrumente ili odabira određene investicijske strategije, te naznaku jesu li financijski instrumenti namijenjeni profesionalnim ili malim ulagateljima, uzimajući u obzir i utvrđeno ciljano tržište
- podatke o cijenama usluga i povezanim izdacima
- podatke o zaštiti imovine klijenata
- podatke o mjestima izvršenja naloga
- podatke o primljenim dodatnim poticajima te načinu povrata tih poticaja klijentima
- opis politike upravljanja sukobom interesa
- podatke o troškovima usluga prije i nakon pružanja usluga, i to o svim troškovima i povezanim naknadama koje investicijska društva zaračunavaju za investicijske usluge koje pružaju klijentu, kao i svim troškovima i povezanim naknadama koji su povezani s izdavanjem financijskih instrumenata i njihovim upravljanjem.
Navedene podatke naći ćete u ugovorima koje sklapate s društvom i pripadajućim dokumentima, koji sadrže opće uvjete, cjenike, politiku izvršavanja naloga, politiku upravljanja sukobom interesa i slično. Ti se podaci najčešće nalaze na internetskim stranicama društva te u prostorijama društva gdje se sklapaju ugovori.
IZVRŠAVANJE NALOGA KLIJENTA
Društvo mora ažurno i korektno izvršavati vaše naloge u odnosu na naloge ostalih klijenata ili trgovinske interese samog društva, i to na način da se postigne najpovoljniji ishod s obzirom na:
- cijenu
- troškove, brzinu i vjerojatnost izvršenja
- troškove, brzinu i vjerojatnost namire
- veličinu i vrstu naloga te sve ostale okolnosti koje su važne za izvršenje naloga.
No, kako ćete vi znati koji je najpovoljniji ishod? Kada investicijsko društvo izvršava nalog malog ulagatelja, najpovoljniji ishod utvrđuje se u odnosu na ukupne troškove transakcije osim ako društvo izvrši nalog prema vašoj izričitoj uputi koja je drugačija.
Društvo je dužno donijeti i primjenjivati politiku izvršavanja naloga, dokument koji detaljnije propisuje način postizanja najpovoljnijeg ishoda za klijenta te je dužno klijentima pružiti odgovarajuće podatke o svojoj politici izvršavanja naloga i od klijenata ishoditi prethodnu suglasnost u vezi s tom politikom.
IZVJEŠTAVANJE KLIJENATA
Društvo ima zakonsku obvezu redovito vas izvještavati o pruženim investicijskim uslugama te će vam javljati sve povezano sa:
- vašim izvršenim nalozima
- upravljanjem portfeljem
- stanjem vaše imovine kod društva
- plaćenim troškovima i naknadama.
Navedene izvještaje društvo vam dostavlja na način kako je ugovoreno, putem redovne ili elektroničke pošte.
Koje mjere možete sami poduzeti radi svoje zaštite?
Kada je riječ o vašim financijama, važno je da i sami poduzmete sve što možete kako biste ih zaštitili. To se odnosi i na mudro biranje društva koje će vam pružati investicijske usluge. Prije konačnog sklapanja ugovora uputno je učiniti sljedeće:
- Pažljivo pročitajte ugovor, opće uvjete i ostalu ugovornu dokumentaciju.
- Provjerite nalazi li se društvo s kojim namjeravate sklopiti ugovor u Registru društava ovlaštenih za pružanje investicijskih usluga.
- Ako uspostavljate poslovni odnos s društvom putem vezanog zastupnika, provjerite nalazi li se on u Registru vezanih zastupnika.
- Ako uspostavljate poslovni odnos s inozemnim društvom iz područja za koje vrijedi sloboda pružanja investicijskih usluga uz obvezu obavještavanja (notifikacije), provjerite nalazi li se ono na popisu notifikacija.
- Ako vam se nude usluge s nerealno visokim prinosima, uglavnom se radi o nekom obliku prijevare u skladu s izrekom: „Ako je ponuda predobra da bi bila istinita, obično nije istinita.“ Na internetskim stranicama Hanfe, u rubrici Upozorenja Hanfe, nalaze se upozorenja za ulagatelje koje su izdali Hanfa, ESMA[1] i IOSCO[2] . Navedena upozorenja odnose se na društva ili pojedince koji nude određene investicijske usluge bez odobrenja nadzornog tijela, rizike povezane s kompleksnim financijskim instrumentima i slično.
Gore navedene informacije mogu se provjeriti na internetskim stranicama Hanfe.
Ako unatoč poduzetim koracima predostrožnosti ipak zaključite da ste na neki način oštećeni od nekog subjekta nadzora Hanfe, možete poduzeti sljedeće radnje:
- Kao prvi korak, možete podnijeti pritužbu ili zahtjev za objašnjenje nastalog problema izravno društvu, i to u pisanom obliku, te od njega tražiti pisani odgovor.
- Ako ne dobijete pisani odgovor društva ili vam se prigovor odbije, a vi i dalje smatrate da je društvo prekršilo odredbe zakona iz nadležnosti Hanfe, svoju predstavku možete dostaviti Hanfi na e-mail adresu potrosaci@hanfa.hr.
Na koji je način zaštićena imovina klijenata?
Kada ulazite u poslovni odnos s društvom, vrijedi ona „svakome njegovo“. Vaša imovina nije imovina ni vlasništvo društva, a društvo je dužno u svakom trenutku poduzimati sve korake kako bi se ona zaštitila. Ti su koraci propisani Zakonom o tržištu kapitala i odnose se na:
- pravilnu pohranu i označavanje vaše imovine
- adekvatnu kontrolu prijenosa vaše imovine
- vođenje internih evidencija po svakom klijentu posebno
- redovno usklađivanje evidencija vaše imovine
- odabir i periodičnu procjenu trećih strana kod kojih je pohranjena vaša imovina te
- reguliranje odnosa s tim trećim stranama.
Investicijsko društvo koje drži vašu imovinu dužno je imenovati jednu osobu koja ima dovoljno znanja i stručnosti u vezi s pitanjima zaštite imovine klijenata te koja brine o svim navedenim koracima.
Osim toga, ako ste mali ulagatelj, društvo vas je dužno i prije početka suradnje obavijestiti o svim bitnim okolnostima, poput toga gdje možete pohraniti svoju imovinu, rizicima koje nosi poslovanje s trećim stranama te vašim pravima povezanim s računima na kojima se nalaze financijski instrumenti. Nužno je voditi računa o svim detaljima, primjerice o tome može li se iz vaše imovine naplatiti društvo ili treća strana kod koje je imovina pohranjena, pod kojim uvjetima i do kojeg iznosa. Vaše društvo mora dati precizne i cjelovite informacije te biti dostupno za svaki vaš upit.
Dodatno, vi kao mali ulagatelj zaštićeni ste Sustavom zaštite ulagatelja, što znači da ako društvo nije u stanju ispuniti svoje obveze prema vama, vaša su potraživanja prema društvu osigurana u ukupnom iznosu do 20.000,00 eura. Navedeni iznos odnosi se ukupno na financijske instrumente i novčana sredstva koja imate pohranjena kod društva.
Ako nemate namjeru trgovati, ne preporuča se držati velike iznose novčanih sredstava na računu kod investicijskog društva jer se izlažete riziku od gubitka u slučaju propasti investicijskog društva ili treće strane kod koje je društvo pohranilo novčana sredstva klijenata.
Važno je napomenuti da Sustav zaštite ulagatelja ne štiti klijenta od tržišnih rizika ulaganja na tržištu kapitala, odnosno od gubitka ulaganja uslijed promjena cijena financijskih instrumenata. Sjećate li se Wall Street primjera s početka? Baš kao i na filmskoj burzi, tako i na stvarnome tržištu pristajete na sve potencijalne rizike smanjenja i rasta cijena financijskih instrumenata.
[1] European Securities and Markets Authority (ESMA) – Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala neovisno je tijelo Europske unije i dio Europskog sustava nadzora financijskog tržišta (ESFS).
[2] International Organization of Securities Commissions (IOSCO) – Međunarodna organizacija nadzornih tijela tržišta kapitala