17.06.2025.

EIOPA objavila rezultate prve koordinirane vježbe tajne kupnje u sektoru osiguranja EU-a

Europsko nadzorno tijelo za osiguranje i strukovno mirovinsko osiguranje (EIOPA) danas je objavilo rezultate svoje prve vježbe tajne kupnje koordinirane na razini EU-a, kojom je ispitan postupak prodaje investicijskih proizvoda osiguranja u 8 država članica EU-a. U okviru vježbe obučeni kupci posjećivali su osiguratelje, banke, agente, brokere i poštanske urede kako bi procijenili postupke prikupljanja informacija distributera, njihove prakse otkrivanja informacija, kao i njihovu sposobnost da ponude proizvode koji odgovaraju potrebama i ciljevima potrošača. Općenito, rezultati pokazuju da, iako distributeri često pružaju relevantne informacije kupcima, postoje područja za poboljšanje u pogledu objavljivanja, transparentnosti i ishoda za potrošače.

EIOPA je 2020. dobila novi mandat za koordinaciju aktivnosti tajne kupnje diljem EU-a i pokrenula svoju prvu koordiniranu vježbu u sektoru osiguranja u lipnju 2023. Kampanja se usredotočila na investicijske proizvode osiguranja (IBIP-ove), koji su ključne investicijske opcije koje omogućuju potrošačima pristup tržištima kapitala uz istodobnu korist od pokrića osiguranjem. Kampanja se odvijala između siječnja 2024. i studenoga 2024., a obučeni kupci provodili su probne kupnje IBIP-ova u stvarnim situacijama u 8 država članica. Cilj vježbe bio je iz prve ruke dobiti uvid u prodajni proces IBIP-ova, a ne procijeniti usklađenost distributera sa zahtjevima.

Rezultati se prvenstveno temelje na percepciji kupaca o prodajnom postupku, a od njih se tražilo da daju povratne informacije putem standardiziranih upitnika koji pokrivaju sljedeće aspekte:

  • prakse kojima distributeri prikupljaju informacije i
  • način na koji pružaju informacije kupcima o troškovima i rizicima proizvoda, uključujući pružanje obveznih dokumenata (KID i objave o održivosti).

EIOPA i nacionalna nadležna  tijela koja su sudjelovala u vježbi zatim su procijenili jesu li proizvodi o kojima se raspravljalo u skladu s profilima kupaca.

Glavni zaključci u vezi s prikupljanjem i objavom informacija

Vježba tajne kupnje pokazala je raznolike rezultate u različitim distribucijskim kanalima i tržištima.

Što se tiče prikupljanja informacija, većina distributera (74 %) tražila je informacije o tome koliko dugo kupci mogu držati proizvode tijekom preporučenog razdoblja držanja, uključujući njihov horizont ulaganja, status zaposlenja i cjelokupnu financijsku situaciju.  Međutim, aspekti povezani s njihovom tolerancijom na rizik i preferencijama u vezi s održivosti pokazuju manje pozitivne rezultate. 

Prilikom informiranja kupaca o proizvodima, više od dvije trećine distributera dalo je informacije o rizicima, očekivanim povratima i preporučenim razdobljima držanja. Potpune informacije o troškovima tih proizvoda dane su u manje od polovice svih interakcija. Analiza je također pokazala da su takozvani „dokumenti s ključnim informacijama” (KID-ovi), kada su dani na raspolaganje, pomogli kupcima da razumiju karakteristike proizvoda.

Usklađivanje traženih proizvoda sa zahtjevima i potrebama kupaca

Nakon vježbe tajne kupnje, EIOPA je analizirala jesu li ponuđeni proizvodi bili u skladu s profilima kupaca. Proizvodi koje su nudili distributeri općenito su odgovarali navedenom profilu kupaca, pri čemu je 84 % proizvoda bilo u skladu s najmanje jednim od unaprijed utvrđenih ciljeva i potreba.

Unatoč tome, istraživanje je otkrilo ograničenu korelaciju između temeljitosti prodajnog postupka i usklađenosti ponuđenih proizvoda s profilima kupaca. Dulji i detaljniji razgovori nisu rezultirali boljim ishodima za kupce, što ukazuje na moguću potrebu za pojednostavljenjem prodajnog postupka.

Petra Hielkema, predsjednica EIOPA-e izjavila je: „Iako ukupni rezultati pokazuju da se tijekom prodajnog postupka kupce općenito pita o njihovim zahtjevima i potrebama te da im se pružaju relevantne informacije o proizvodu, primijetili smo slučajeve loših ishoda za potrošače koji zahtijevaju daljnju analizu. Konkretno, moramo pobliže razmotriti jesu li brojni zahtjevi uvedeni tijekom vremena u postupak distribucije nehotice doveli do manje korisnih ishoda za potrošače. Važno je istražiti može li prodajni pristup usmjereniji na rezultate donijeti bolje rezultate za potrošače, posebno kada se kombinira s jednostavnim, transparentnim proizvodima koji nude vrijednost za novac, kao što smo zagovarali.”

Cijeli izvještaj pogledajte ovdje.

 

PODIJELITE ČLANAK

Ostale vijesti

Sve vijesti
KOLAČIĆI

Nužni kolačići su nam potrebni kako bi stranica funkcionirala na ispravan način te kako bismo u što većoj mjeri održali sigurnosne standarde pridržavajući se svih važećih propisa.

Ova kategorija kolačića može se nazivati i tzv. kolačićima treće strane. Statistički kolačići pripadaju i skupini funkcionalnih kolačića koji nam omogućuju da se na web servisu sačuvaju informacije koje su prethodno upisane (primjerice korisničko ime ili jezik) te da poboljšaju mogućnost pružanja bolje usluge kroz praćenje analitike odnosno statistike posjeta. Moramo vas obavijestiti da prilikom korištenja ove kategorije kolačića dolazi do prijenosa podataka u treće zemlje.