14.08.2024.

Hanfa: Predstavke korisnika financijskih usluga u 2023.

Tijekom 2023. godine Hanfa je zaprimila 198 predstavki potrošača, što je 32 predstavke ili 19 posto više nego godinu dana ranije. U usporedbi s godišnjim prosjekom zaprimljenih predstavki u razdoblju od 2016. do 2023. godine to je 16 posto više. Iako je riječ o porastu, s obzirom na veličinu i broj tržišta koje Hanfa regulira, nije riječ o značajnijem broju predstavki, već trend ukazuje na povećanje svijesti potrošača o njihovim pravima i većeg interesa u segmentu financijskih usluga.

Kao i do sada najveći broj predstavki Hanfa je zaprimila u vezi društava za osiguranje, a što ne iznenađuje s obzirom na širok raspon njihovih usluga, razgranatu distribucijsku mrežu osiguranja i veličinu sektora. Pri tome valja istaknuti da se udjel tih predstavki u prošloj godini blago smanjio na 53 posto, sa 61 posto u 2022. godini. Apsolutni broj zaprimljenih predstavki u tom sektoru iznosio je njih 104.

Prijepori se u uglavnom odnose na osnovanost zahtjeva za naknadom štete te obveze isplate štete ili osigurnine, odnosno visine utvrđene obveze društva za osiguranje. U manjem dijelu predstavke i obraćanja potrošača Hanfi odnosila su se na postupke obrade štete i međusobnu komunikaciju, a što je usko povezano i s razinom financijske pismenosti potrošača i njihove svijesti o vlastitim pravima i obvezama, kao i pravima i obvezama društva za osiguranje.

Osim u vezi s uslugama osiguranja, korisnici financijskih usluga veći broj predstavki i prijepora podnijeli su u vezi s funkcioniranjem domaćeg tržišta kapitala, njih 16 posto. To je blago povećanje s 11 posto zabilježenih godinu dana ranije. Značajan dio predstavki odnosio se na predstavke malih dioničara jednog dioničkog društva  u vezi s preuzimanjem društva i cijenu dionica. Ostale teme koje su se pojavljivale u predstavkama iz ovog područja bile su: preuzimanje društava, smanjenje temeljnog kapitala, zlouporaba tržišta te nastanak obveze objave ponude za preuzimanjem društva.

Broj predstavki iz područja leasinga nije se značajno promijenio u odnosu na prethodnu godinu, pa je u 2023. zaprimljeno ukupno devet predstavki, što čini 5 posto ukupnog broja predstavki. Teme predstavki bile su: reklasifikacije ugovora iz operativnog u financijski leasing, prava primatelja leasinga na temelju sklopljenog ugovora o operativnom leasingu te povećanje kamatnih stopa tj. ugovorene rate uslijed promjenjive kamatne stope i sl.

Predstavke potrošača iz drugih sektora bile su u razini ispod 5 posto ukupnog udjela, a ukupno 18 posto predstavki nije se odnosilo na nadležnost i djelokrug rada Hanfe.

Sve predstavke zaprimljene u 2023. su obrađene i riješene. To podrazumijeva i da je Hanfa dostavila odgovor podnositeljima predstavki ili je, u slučaju kada Hanfa nije nadležna, istu proslijedila odgovarajućoj nadležnoj instituciji i/ili o tome obavijestila podnositelja predstavke.   

Osim predstavki, Hanfa zaprima i upite te druga obraćanja korisnika financijskih usluga putem elektroničke pošte, internetske stranice Hanfe, društvenih mreža i info telefona za potrošače. Takav način komunikacije za potrošače je jednostavniji, neformalniji i brži te im omogućava brže i jednostavnije sagledavanje problema u odnosu na službene predstavke. Tako je, primjerice, u 2023. evidentirano 295 upita putem elektroničke pošte, a na sve upite odgovoreno je u najkraćem mogućem roku. 

Zaprimljene predstavke Hanfa analizira i one predstavljaju jedan od važnih alata praćenja i zaštite potrošača, a prikupljena saznanja mogu biti i vrlo korisna za obavljanje aktivnosti iz djelokruga i svih nadležnosti Hanfe (nadzorne, edukativne i regulatorne), a s ciljem preveniranja sličnih problema u budućnosti.

Više detalja i analiza predstavki dostupna je u objavljenoj godišnjoj publikaciji ovdje.

PODIJELITE ČLANAK

Ostale vijesti

Sve vijesti
KOLAČIĆI

Nužni kolačići su nam potrebni kako bi stranica funkcionirala na ispravan način te kako bismo u što većoj mjeri održali sigurnosne standarde pridržavajući se svih važećih propisa.

Ova kategorija kolačića može se nazivati i tzv. kolačićima treće strane. Statistički kolačići pripadaju i skupini funkcionalnih kolačića koji nam omogućuju da se na web servisu sačuvaju informacije koje su prethodno upisane (primjerice korisničko ime ili jezik) te da poboljšaju mogućnost pružanja bolje usluge kroz praćenje analitike odnosno statistike posjeta. Moramo vas obavijestiti da prilikom korištenja ove kategorije kolačića dolazi do prijenosa podataka u treće zemlje.