ESMA pojašnjava vremenski okvir za Uredbu MiCA i potiče sudionike na tržištu i nacionalna nadležna tijela da se počnu pripremati za tranziciju
Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala (ESMA) priprema provedbu Uredbe o tržištima kriptoimovine (Uredba MiCA)[1], koja će poboljšati mehanizme zaštite za imatelje kriptoimovine i klijente pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom, financijsku stabilnost i integritet tržišta kriptoimovine koji trenutačno nisu uređeni postojećim zajedničkim zakonodavstvom Europske unije (EU) o financijskim uslugama.
Stupanje na snagu Uredbe MiCA predstavlja temeljni razvoj za uspostavu jedinstvenih pravila za reguliranje i nadzor izdavanja, trgovanja i pružanja usluga povezanih s kriptoimovinom[2]. Takve aktivnosti trenutačno nisu uređene postojećim zajedničkim zakonodavstvom Europske unije (EU) o financijskim uslugama te je stoga Uredba MiCA važna zakonodavna prekretnica za tržišta kriptoimovine. Međutim, ESMA podsjeća imatelje kriptoimovine i klijente pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom da se Uredba MiCA ne bavi svim raznim rizicima povezanim s tim proizvodima. Mnoge vrste kriptoimovine po svojoj su prirodi vrlo spekulativne. Nadalje, kriptoimovina je podložna novim operativnim ili sigurnosnim rizicima, među ostalim i zbog tehnologije na kojoj se temelji, a koja je još uvijek u relativno početnoj fazi.[3] Čak i uz primjenu Uredbe MiCA, mali ulagatelji moraju biti svjesni da neće biti „sigurne” kriptoimovine.
Tijekom „faze provedbe” Uredbe MiCA (od stupanja na snagu do datuma potpune primjene u prosincu 2024.) ESMA zajedno s nacionalnim nadležnim tijelima[4] država članica i drugim europskim nadzornim tijelima priprema tehničke standarde i smjernice kojima se određuje kako će se nova pravila primjenjivati na izdavatelje, ponuditelje i pružatelje usluga povezanih s kriptoimovinom.
Prva javna savjetovanja o tim regulatornim mjerama (u dva velika paketa objavljena u srpnju i listopadu) važna su prekretnica za ESMA-u u provedbi okvira Uredbe MiCA.[5] Njima se naša ambicija da postavimo visoke regulatorne standarde u EU-u za usluge kriptoimovine pretvara u konkretne zahtjeve.
Puna prava i zaštite u okviru Uredbe MiCA neće se primjenjivati u fazi njezine provedbe
Važno je da imatelji kriptoimovine i sadašnji ili potencijalni klijenti usluga povezanih s kriptoimovinom u EU-u budu svjesni da se, uz rizike povezane s kriptoimovinom, pravila Uredbe MiCA o pružanju usluga povezanih s kriptoimovinom neće početi primjenjivati do prosinca 2024. Stoga imatelji kriptoimovine i klijenti pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom tijekom tog razdoblja neće imati koristi od regulatornih i nadzornih zaštitnih mjera na razini EU-a ili mehanizama pravne zaštite ugrađenih u Uredbu, kao što je mogućnost podnošenja službenih pritužbi njihovim nacionalnim nadležnim tijelima protiv pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom.[6] S obzirom na taj vremenski okvir, imatelji kriptoimovine i klijenti usluga povezanih s kriptoimovinom trebali bi biti upoznati s mehanizmima pravne zaštite koji su trenutačno dostupni u njihovoj jurisdikciji (ili s njihovim nepostojanjem). Osim toga, ako razmišljaju o kupnji kriptoimovine ili povezanih proizvoda i usluga, uvijek bi se trebali zapitati sljedeće:
- Možete li si priuštiti da izgubite sav novac koji planirate uložiti?
- Jeste li spremni preuzeti visoke rizike kako biste ostvarili reklamirane prinose?
- Razumijete li značajke kriptoimovine ili povezanih proizvoda i usluga?
- Jesu li tvrtke/stranke s kojima poslujete ugledne?
- Jesu li tvrtke/stranke s kojima poslujete na crnoj listi relevantnih nacionalnih tijela?
- Možete li učinkovito zaštititi uređaje kojima se koristite za kupnju, pohranu ili prijenos kriptoimovine, uključujući svoje privatne ključeve?
Osim toga, čak i nakon što se Uredba MiCA počne primjenjivati na pružatelje usluga povezanih s kriptoimovinom, države članice mogu subjektima koji već pružaju usluge povezane s kriptoimovinom u svojim jurisdikcijama odobriti dodatno 18-mjesečno „prijelazno razdoblje” tijekom kojeg mogu nastaviti poslovati bez dozvole u okviru Uredbe MiCA (ovo se još naziva „odredba o stečenim pravima”). To znači da imatelji kriptoimovine i klijenti pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom možda neće imati sva prava i zaštite koji su im dodijeljeni na temelju Uredbe MiCA sve do 1. srpnja 2026.[7] Slično tome, većina nacionalnih nadležnih tijela imat će ograničene ovlasti za nadzor subjekata koji koriste odredbu o stečenim pravima, ovisno o primjenjivom lokalnom zakonodavstvu. U većini slučajeva te su ovlasti ograničene na ovlasti dostupne u okviru postojećih režima za sprječavanje pranja novca, koji su znatno manje sveobuhvatni od Uredbe MiCA.
Ograničena i neujednačena zaštita imatelja kriptoimovine i klijenata pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom u EU-u tijekom prijelaza na Uredbu MiCA dodatna je motivacija ESMA-i i njezinim članovima da nastave blisku suradnju i potiču konvergenciju nadzora na cijelom jedinstvenom tržištu, što će poslužiti i kao plan za suradnju nakon prijelazne faze priznavanja stečenih prava.
Promicanje konvergencije nadzora
Do kraja prijelazne faze za Uredbu MiCA u srpnju 2026. vjerojatno je da će znatan broj subjekata koji već pružaju usluge povezane s kriptoimovinom u EU-u nastaviti pružati te usluge u skladu s postojećim primjenjivim zakonima u jurisdikcijama u kojima posluju ako države članice u velikoj mjeri iskoriste prethodno navedenu odredbu o stečenim pravima.
Među tim su subjektima globalna kriptopoduzeća koja će nastaviti poslovati u više država članica koristeći strukture grupe koje su često kompleksne i netransparentne. Osim nadzornih izazova koje to stvara, netransparentne strukture grupe također mogu otežati klijentima pružatelja usluga da znaju s kojim subjektom posluju i kakav je njegov regulatorni status. Pored toga, moguće je da takvi subjekti nemaju snažnu kulturu usklađenosti (npr. odgovarajuće upravljanje, organizacijske aranžmane i učinkovite okvire kontrole), a njihova veličina i geografski opseg omogućuju im održavanje visoke razine agilnosti u pogledu toga gdje mogu djelovati, povećavajući rizik od sukoba interesa, regulatorne arbitraže i nejednakih uvjeta u pružanju usluga povezanih s kriptoimovinom.
S obzirom na rizike koje predstavljaju globalna kriptopoduzeća i kako bi potaknuli pripreme za primjenu Uredbe MiCA, ESMA i njezini članovi rade na promicanju koordiniranih aktivnosti diljem EU-a na način da (i) olakšavaju razmjenu informacija među nadležnim tijelima u vezi sa zahtjevima za odobrenje za rad i primjerima iz nadzora u vlastitim jurisdikcijama, (ii) potiču što raniju ujednačenu primjenu pravila iz Uredbe MiCA i (iii) se savjetuju s Europskom komisijom radi pružanja osnove za ujednačeno tumačenje odredbi Uredbe MiCA koje možda zahtijevaju podrobnija objašnjenja.
Svrha je tih aktivnosti osigurati usklađena očekivanja nadzornih tijela u vezi sa subjektima koji pružaju usluge povezane s kriptoimovinom u državama EU-a u prijelaznom razdoblju primjene Uredbe MiCA te od početka poticati dosljedne prakse koje će se koristiti i nakon početka njezine primjene, u prvom redu one koje se odnose na izdavanje odobrenja za rad.
ESMA i njezini članovi žele izgraditi snažan regulatorni okvir temeljen na dosljednom, djelotvornom i odlučnom nadzoru (i po potrebi provedbenim mjerama) u EU-u od samog početka. U sklopu tog procesa nacionalna nadležna tijela trebaju:
- odvojiti dovoljno resursa za provedbu okvira Uredbe MiCA kako bi od početka osigurali snažan nadzorni sustav (i provedbene mjere)
- utvrditi postupak izdavanja odobrenja za rad i poticati dijalog s potencijalnim podnositeljima zahtjeva što je prije moguće
- uskladiti nadzorne prakse koje se odnose na izdavanje odobrenja za rad pružateljima usluga povezanih s kriptoimovinom na temelju zajedničkih nadzornih praksi zemalja EU-a, kako bi se spriječila regulatorna arbitraža
- dijeliti informacije o izdavanju odobrenja, posebno u pogledu globalnih kriptopoduzeća sa složenim i netransparentnim grupnim strukturama
- spriječiti osnivanje fiktivnih subjekata (engl. letter-box entities), tj. slučajeve u kojima se pružatelji usluga povezanih s kriptoimovinom sa sjedištem u EU-u uvelike oslanjaju na subjekte izvan EU-a u pogledu pružanja usluga klijentima sa sjedištem u EU-u
- osigurati odgovarajući pojednostavljeni postupak izdavanja odobrenja za rad[8] koji će omogućiti potpunu usklađenost sa svim zahtjevima Uredbe MiCA i koji se neće koristiti kao sredstvo za stjecanje konkurentske prednosti u odnosu na druge jurisdikcije
- ako je to moguće prema nacionalnom primjenjivom pravu, nametnuti provedbene mjere subjektima koji na nezakonit način pružaju usluge povezane s kriptoimovinom prije podnošenja zahtjeva za izdavanje odobrenja za rad te u prijelaznoj fazi Uredbe MiCA .
ESMA i nacionalna nadležna tijela odlučni su u namjeri da osiguraju da subjekti uključeni u pružanje usluga povezanih s kriptoimovinom shvate da EU nije mjesto za traženje najpovoljnijeg pravnog sustava ili nezakonite prakse.
Tržišni sudionici već mogu početi doprinositi djelotvornoj provedbi Uredbe MiCA
Kako bi se osigurao pravovremen i uredan prijelaz prema Uredbi MiCA, ESMA potiče tržišne sudionike da poduzmu odgovarajuće pripremne radnje za smanjenje rizika od disruptivnih prilagodbi poslovnih modela. Te radnje trebaju uključiti i pravovremeni dijalog između subjekata koji trenutačno pružaju usluge povezane s kriptoimovinom u EU-u i relevantnih nadležnih tijela u jurisdikcija u kojima posluju, kako bi ih izvijestili o svojim planovima prelaska.
Osim uključivanja u javna savjetovanja, tržišni sudionici koji će podlijegati Uredbi MiCA već mogu početi poduzimati radnje u svrhu neometanog prijelaza i provedbe. ESMA poziva subjekte koji trenutačno pružaju usluge povezane s kriptoimovinom (uključujući i financijske subjekte koji već imaju odobrenje za rad) da:
- što prije obavijeste nacionalna nadležna tijela i klijente o svojim planovima prelaska
- obavijeste klijente o regulatornom statusu kriptoimovine i/ili usluga koje pružaju, uz naznaku vrste odobrenja za rad koje imaju, zemlje iz koje posluju te nude li usluge povezane s kriptoimovinom ili koriste odredbu o stečenim pravima
- ako su odobrenje za rad dobili na temelju drugih sektorskih propisa, pojasne regulatorni status proizvoda i/ili usluga koje nude kako bi se izbjegla zabuna u odnosu na regulirane proizvode i/ili usluge koje nude[9]
- se pripreme za primjenu Uredbe MiCA na način da ujednače svoje prakse kako bi se uskladili s nadolazećim zahtjevima prema toj Uredbi
- što prije podnesu zahtjev za odobrenje za rad u skladu s Uredbom MiCA. Bez odobrenja za rad izdanog u skladu s Uredbom MiCA neće moći iskoristiti prava sustava jedinstvene putovnice unutar EU-a za vrijeme prijelaznog razdoblja[10], i
- komuniciraju s nacionalnim nadležnim tijelima u vezi s pitanjima koja se odnose na opseg Uredbe MiCA i primjenu njezina okvira na njihove trenutačne aktivnosti.
Nadalje, subjekti koji pružaju usluge povezane s kriptoimovinom, a koji su posluju u više od jedne države članice prema lokalnim primjenjivim zakonima moraju i dalje biti usklađeni sa svim primjenjivim lokalnim zakonima do kraja prijelaznog razdoblja.
ESMA također ističe kako je pružanje usluga ili proizvoda povezanih s kriptoimovinom od strane društava iz treće zemlje prema Uredbi MiCA strogo ograničeno na slučajeve u kojima se takva usluga pruža na isključivu inicijativu klijenta (izuzeće na temelju tzv. „obrnutog nuđenja“).
Iako će ESMA izdati daljnje smjernice u vezi s tim izuzećem, ono se mora shvatiti kao vrlo usko definirano te se prema tome mora i smatrati izuzećem; u vezi s njim ne smiju se donositi pretpostavke niti se ono smije koristiti kao bi se izbjegle odredbe Uredbe MiCA. ESMA će, kao i nacionalna nadležna tijela putem svojih nadzornih i izvršnih ovlasti, poduzeti sve potrebne mjere kako bi se ulagatelji sa sjedištem u EU-u i pružatelji usluga povezanih s kriptoimovinom koji su usklađeni s Uredbom MiCA zaštitili od neadekvatnog postupanja od strane subjekata neusklađenih s Uredbom MiCA i onih izvan EU-a prema europskom okviru navedene Uredbe.
Sljedeći koraci
ESMA i nacionalna nadležna tijela nastavit će provoditi inicijative za potporu i promicanje konvergencije nadzora tijekom provedbe Uredbe MiCA i prijelaznih faza. Uložit će se napori u razvoj zajedničkih načela i najboljih praksi u pripremi za predstojeće nadzorne dužnosti te izgradnju stručnog znanja o kretanjima na kriptotržištu, među ostalim surađujući s različitim sudionicima i dionicima na kriptotržištu.
Popratne informacije
Radi dodatnog konteksta ESMA također želi podijeliti prijašnje izjave i upozorenja relevantna za pružanje nereguliranih proizvoda i/ili usluga povezanih s kriptoimovinom u EU-u:
- Vidjeti: Zajedničko upozorenje europskih nadzornih tijela (ovdje) potrošačima o rizicima ulaganja u kriptoimovinu
- Vidjeti: Izjava ESMA-e (ovdje) o investicijskim društvima koja nude neregulirane proizvode ili usluge, koja uključuje informacije o tome kako ublažiti rizike
- Vidjeti: Izjava ESMA-e o obrnutom nuđenu (ovdje)
[1] Uredba (EU) 2023/1114 o tržištima kriptoimovine [MiCA]
[2] Trenutačno regulatorno okruženje kojim se uređuje sektor kriptoimovine vrlo je rascjepkano diljem EU-a. Neke države članice implementirale su nacionalna pravila za reguliranje određenih vrsta kriptoimovine i povezanih proizvoda ili usluga. Većina tih nacionalnih okvira proizlazi iz prenošenja pete direktive o sprečavanju pranja novca (SPN) (Direktiva (EU) 2018/843); njihovo područje primjene može se razlikovati na lokalnoj razini, ovisno o nacionalnim prenošenjima, a u većini slučajeva ograničeno je na profile SPN-a.
[3] Više informacija o rizicima potražite u zajedničkom upozorenju europskih nadzornih tijela o kriptoimovini: ovdje
[4] Nacionalna tijela koja su države članice odredile za obavljanje nadzornih zadaća povezanih s kriptoimovinom
[5] Više pojedinosti o vremenskom rasporedu triju paketa javnog savjetovanja ESMA-e te vremenskom rasporedu provedbe i prijelaznih faza Uredbe MiCA potražite na internetskim stranicama ESMA-e.
ESMA - 201-203 rue de Bercy - CS 80910 - 75589 Paris Cedex 12 - France - www.esma.europa.eu
[6] Imajte na umu da takva pravna zaštita može postojati u propisima na nacionalnoj razini u nekim jurisdikcijama.
[7] Točan datum može se razlikovati po jurisdikcijama ovisno o tome kako svaka država članica odluči primijeniti (ili ne primijeniti) neobvezne prijelazne mjere. Vidjeti članak 143. stavak 3. Uredbe MiCA.
[8]Članak 143. stavak 6. Uredbe MiCA nudi nacionalnim nadležnim tijelima opciju da subjektima koji su 30. prosinca 2024. imali odobrenje za rad u skladu s nacionalnim primjenjivim pravom dopuste pružati usluge povezane s kriptoimovinom prema pojednostavnjenom postupku za izdavanje odobrenja.
[9]Vidjeti: ESMA-ina izjava o rizicima koji proizlaze iz nereguliranih proizvoda i/ili usluga koje pružaju investicijska društva, 25. svibnja 2023.
[10]Prekogranične aktivnosti subjekta koji koristi odredbu o stečenim pravima mogu se obavljati samo ako je taj subjekt usklađen s relevantnim zakonodavstvom primjenjivim i u matičnoj državi članici i u državi članici domaćinu. Pružanje usluga povezanih s kriptoimovinom za vrijeme prijelaznog razdoblja trebalo bi u svakom slučaju uvijek biti u skladu s primjenjivim nacionalnim zakonima država članica u kojima se te usluge pružaju. Subjektima koji koriste odredbu o stečenim pravima bit će zabranjeno obavljanje prekograničnih usluga u državama članicama gdje odredba o stečenim pravima nije (ili nije više) primjenjiva.